Nieuwe Kansen Geven – Nieuwe kans in balans
Omschrijving
Het netoverschrijdend samenwerkingsverband van 16 Limburgse BuSO-scholen beoogt met project ‘Nieuwe kans in balans’
- voorkomen van schooluitval van jongeren met fysieke, mentale of sociaal-emotionele beperkingen, zowel in buitengewone als in gewone secundaire scholen
- verhogen van gekwalificeerde uitstroom van deze jongeren,
- betere afstemming tussen onderwijs en arbeidsmarkt
‘Nieuwe kans in balans’ laat jongeren vanuit een talentgerichte visie ervaringen opdoen op leerplekleren en via workshops om zo hun kansen op de arbeidsmarkt te vergroten. Dit project zet de talentgerichte methodiek in om de veerkracht en de weerbaarheid van leerlingen te vergroten waar ze op lange termijn uit kunnen blijven putten, op school en op de arbeidsmarkt, online en offline. De uitvoering van het project gebeurt nauwe wisselwerking met de doelgroep.
Projectverantwoordelijke: Tina Ramaekers, 0476 86 50 76, nieuwekansengeven@gmail.com
Groep Intro – My ID@work
Omschrijving:
Het hoofddoel van dit project is om de opstart van jongeren duaal leren met autisme op een werkplek te verbeteren en de communicatie tijdens de tewerkstelling te optimaliseren. Men streeft naar een succesvolle tewerkstelling waar jongeren zich comfortabel voelen in hun werkomgeving, zodat schooluitval wordt vermeden, de gekwalificeerde uitstroom kan verhogen en de communicatie tijdens school en werktraject verbetert. Samen met de jongeren zelf, werkgevers en trajectbegeleiders van onderwijs zal men (door middel van interviews, denktanken en workshops) input verzamelen voor de ontwikkeling en testing van een gebruiksvriendelijke pocket MY ID@WORK tool. Dit praktisch hulpmiddel moet jongeren met autisme, werkgevers en trajectbegeleiders handvaten/tips en tricks bieden om een constructieve communicatie aan te gaan.
Projectverantwoordelijke: Lieve Cluysen, 0499 53 37 85, lieve.cluysen@groepintro.be
Hogeschool PXL – Samen sterk
Omschrijving:
Met dit project beoogt Hogeschool PXL samen met partner IN-Z VZW voor studenten met specifieke ondersteuningsbehoeften de overgang van hoger onderwijs naar de arbeidsmarkt (stage, werkplekleren of tewerkstelling) te vergemakkelijken. Dit omvat het ondersteunen van zowel de studenten zelf als de werkgevers die hen in dienst nemen. Ook het sensibiliseren van de lectoren vindt men hierin belangrijk. Het project richt zich op het creëren van workshops, tools en best practices om deze overgang te vergemakkelijken en de inclusiviteit op de arbeidsmarkt te bevorderen. Belangrijke doelen zijn het verhogen van de zelfredzaamheid van studenten, het stimuleren van een inclusieve cultuur bij werkgevers en het bieden van begeleiding aan werkgevers voor, tijdens en na de indiensttreding van studenten met specifieke behoeften. Ten slotte is het project gericht op het integreren en duurzaam maken van de ontwikkelde ondersteuning. De focus wordt gelegd op het verspreiden van tools en het versterken van de veerkracht en stabiliteit van studenten, vooral de meest kwetsbare groepen, in samenwerking met externe partners.
Projectverantwoordelijke: Wouter Hustinx, wouter.hustinx@pxl.be