AI Wat moeten we ermee ?
Inspiratiemiddag AI in het onderwijs
AI kent steeds meer toepassingen in ons dagelijks leven. Ook in het onderwijs kruipt het stilaan binnen. In een inspirerende namiddag nemen we u mee in de wereld van AI, Wat kan je ermee ? Wat zijn de gevolgen ? Hoe vindt het z’n weg in het onderwijs ?…
Eline Maris neemt ons in het plenAIr gedeelte mee in de wereld van AI. Ze werd verkozen door Datanews tot “Rising Tech Star of the Year 2024” en is na een eerste carrière als leerkracht nu werkzaam als Business Development Manager voor AI-oplossingen bij Cegeka.
In een 6-tal workshops gaan we dieper in op een aantal concrete toepassingen in het onderwijs.
Programma:
- 13u00 Onthaal
- 13u30 – 14u30 Keynote door Eline Maris
- 14u45 – 15u45 workshop 1 (keuze uit 6 workshops)
- Korte pauze
- 16u15 – 17u15 workshop 2 (keuze uit 6 workshops)
Locatie: Boudewijnzaal Provinciehuis Hasselt
- Workshop 1: Verbazende beelden met gAI
- Prompt afbeeldingen naar je smaak en kleur.
- Zal generatieve artificiële intelligentie de creativiteit afstompen of eerder aanscherpen. Wij zijn alvast overtuigd van het tweede. In deze workshop laten we zien hoe je de schrijfvaardigheid kan aanscherpen door adequate prompts te formuleren die performante beelden kunnen opleveren. En dat zowel voor het opsmukken van je eigen lesmateriaal als om te gebruiken in de leeractiviteiten produceren en toepassen samen met je leerlingen.
- Workshop 2: Een beleidskader AI inschuiven in je ICT-beleidsplan
- Hoe moeten we als schoolbeleid ons verhouden tot generatieve artificiële intelligentie?
- De generatieve artificiële intelligentie (gAI) grijpt in op het schoolbeleid. Want hoe moeten we omgaan met deze nieuwe technologie? Het is van belang om een goed beleid uit te tekenen rond de manier waarop je als school daarmee om zal gaan. Wanneer zal het kunnen worden ingezet? En met welk doel? Moet er gesensibiliseerd en geïnformeerd worden? En voor wie dan? In deze workshop gaan we dieper in op het schrijven en samenstellen van een schoolbreed beleidskader rond gAI. We reiken handvaten aan om een solide en sterke visie te ontwikkelen die tegemoetkomt aan de vragen van personeel, leerlingen en andere stakeholders binnen de school.
- Workshop 3: Evaluatie met gAI. Zo doe je dat!
- Fraude of goed gedaan?
- Generatieve artificiële intelligentie (gAI) zorgt ervoor dat bepaalde competenties rond schrijfvaardigheid in een oogwenk behaald kunnen worden door leerlingen die anders uren lang schrappen en herschrijven vragen. Maar kunnen we de gegenereerde resultaten ook beoordelen? En welke competenties brengen de gAI met zich mee? En hoe kunnen we die beoordelen. In deze workshop reiken we een aantal best practices aan om te evalueren met gAI.
- Workshop 4 Lesgeven met genAI.
- Geef je Leerkracht een boost.
- Deze sessie gaat over het gebruik van Generatieve AI in het onderwijs. In deze sessie zal je ontdekken hoe GenAI je kan helpen bij het ontwerpen van lesplannen, lesvoorbereidingen, het geven van feedback. Je zal ook kennismaken hoe je GenAI kan inzetten om de schrijfvaardigheden van de student te verbeteren. In deze sessie gebruik je GenAI als jouw persoonlijke assistent door het schrijven van effectieve prompts. Je maakt kennis met enkele voorbeelden van Generatieve AI in verschillende domeinen, zoals tekst, beeld, geluid en code. Tenslotte ontdek je hoe Generatieve AI kan worden ingezet om het lesgeven en leren te ondersteunen, te verrijken en te personaliseren.
- Workshop 5 Je leerlingen op weg helpen met verantwoord gebruiken van AI
- ChatGPT als bondgenoot voor je leerlingen.
- In deze sessie gaan we dieper in op hoe we leerlingen het best kunnen ondersteunen in het gebruik van GenAI voor het opzoeken van informatie. Chatbots zijn hierbij een uiterst handige tool, maar het is essentieel om ze kritisch te benaderen. Is de informatie die ze geven betrouwbaar? Welke bronnen gebruiken ze en hoe gemakkelijk zijn deze bronnen zelf te raadplegen? We stellen vier veelgebruikte chatbots op de proef en beoordelen welke we het meest geschikt achten voor onze studenten. Tenslotte bekijken we ook een beleidskader met betrekking tot het transparant gebruiken van AI.
- Workshop 6 AI en de impact op het sociaal-emotioneel functioneren van (kwetsbare) leerlingen.
- Maakt genAI de digitale kloof nog een stukje groter?
- In een wereld waarin deepnudes, generatieve kunstmatige intelligentie en fake news steeds* prominenter aanwezig zijn, staan onderwijsprofessionals voor uitdagende vraagstukken. Hoe kunnen we het onderwijs aanpassen aan deze snel veranderende technologische landschappen? Welke impact zien we hiervan op het welzijn van leerlingen? Op welke manier kunnen we hen vanuit de onderwijscontext het best begeleiden en tegelijk de veerkracht van leerlingen verhogen? Welke impact heeft AI op het welzijn van leerlingen? Op welke manier kunnen we hen vanuit de onderwijscontext het best begeleiden en tegelijk de veerkracht van leerlingen verhogen?”